Turun veneveistämö tunnetaan laadukkaista purjeveneistään, mutta myös moottorivenetuotanto oli tärkeä osa veistämön toimintaa. Yleinen venetyyppi olivat suuret salonkiveneet ja moottoriristeilijät, joita piirsivät veljekset Bruno ja Zaké Westin. 1920-luvun alussa veistämöltä valmistuivat muun muassa 12-metrinen Bonito ja Bengt Oldenburgille rakennettu 22,5 metriä pitkä Paragon, joka herätti veneilylehdissä suurta huomiota.
Myös tukholmalainen laivanvarustaja, liikemies ja Romanian pääkonsuli Fredric Möller päätyi tilaamaan vuonna 1923 valmistuneen salonkiveneensä Turusta. Möller antoi veneelleen nimen Airawata hindujumala Indran ratsuna toimineen valkoisen norsun mukaan.
Airawatan runko ja hytti ovat mahonkia. Tyypillisesti Turun veneveistämö toimitti veneet täysin varusteltuina ja sisustettuina. Yksityiskohdat ja apujollat olivat veistämön omaa tuotantoa. Airawatassa tilavan avo-ohjaamon takana on pentteri, josta taaksepäin on sijoitettu veneen tilava salonki. Salongin takana on omistajan hytti ja keulassa ohjaamon etupuolella kannen alla toinen erillinen makuuhytti. Peräkannelle sopii pöytäryhmä ja veneen apujolla on salongin katolla.
Möllerin jälkeen Airawatan omisti tukholmalainen Karl Siegfried Matz. Kungliga Svenska Seglsällskapetin (KSSS) vuosikirjoista käy ilmi, että veneeseen teetettiin muutostöitä Spillersbodan telakalla vuonna 1933. Matzin jälkeen vene pysyi Ruotsissa, kunnes vuonna 1979 se päätyi Anders Wretlingin omistukseen. Wretling teki veneeseen 1990-luvulla mittavan peruskunnostuksen, johon käytettiin yli 10 000 työtuntia. Vuonna 2002 Wretling myi veneensä Hasso Wienille, jonka kautta se kulkeutui Saksaan. Joakim Håkans kävi tutustumassa Saksassa myynnissä olleeseen veneeseen vuonna 2017 ja päätti, että vene oli saatava takaisin Turkuun.
Nykyään Airawatan laituripaikka on Ruissalon telakalla, jossa se palvelee telakan asiakkaita tarjoamalla matkustajilleen ainutlaatuisen ja tyylikkään tavan käydä tutustumassa Turun lähisaaristoon.
Pituus: 14,8 m
Leveys: 3,2 m
Syväys: 1,2 m
Uppouma: 14 t
Rakennusvuosi: 1923
Suunnittelija: Zaké Westin
Alkuperäinen omistaja: Fredric Bernhard Theodor Möller
Alkuperäinen moottori: 80 hv, bensiini
Nykyinen moottori: Volvo TMD 70, 222 hv