Kustkryssare Albertina rakennettiin Turun Veneveistämöllä talvella 1938–1939. Veneen tilasi diplomi-insinööri Harry Relander, joka suunnitteli veneensä itse. Relander teki elämäntyönsä puuvillateollisuuden palveluksessa toimien Tampellan omistaman Lapinniemen puuvillatehtaan teknillisenä johtajana.
Relander oli suunnittelijana itseoppinut. Hän suunnitteli 14-vuotiaana ensimmäisen purjekanoottinsa ja ensimmäisen purjeveneensä ylioppilasvuonnaan 1916. Relander oli myös työskennellyt kesätöissä Helsingin veneveistämön teknisenä johtajana. Hän seurasi amerikkalaisia veneilylehtiä ja rakensi joukon purjehtivia venemalleja tutkiakseen niiden ominaisuuksia. Relander suunnitteli myöhemmin Tampereella suosiota saaneen Näsijollan ja oli mukana olympiajollan suunnittelukilpailussa.
Albertinaa ei suunniteltu mihinkään mittasääntöön. Relander on merkinnyt piirustuksiin tyypiksi 22m2 rannikkoristeilijä. Albertinan perä on suhteellisen leveä ja kantava, istumalaatikko on veneen kokoon nähden tilava. Kajuutta muistuttaa amerikkalaisen säännön veneitä ja purjeala on kohtuullisen suuri. Veneessä voi havaita vaikutteita esimerkiksi amerikkalaisia catboateista. Ennen kaikkea Harry halusi hyvin purjehtivan, nopean veneen, joka soveltuisi perheen kanssa tehtäviin retkiin saaristossa. Albertina rakennettiin mahongista tammikaarille. Kansi tehtiin oregonmännystä.
Albertina valmistui talvisodan kynnyksellä vuonna 1939. Sillä purjehdittiin myös sodan aikana ja sitä pidettiin kesät sukukartano Kirstilän rannassa luonnonmaalla. Vene oli Relanderien omistuksessa aina 1980-luvulle saakka. Joakim Håkans osti veneen vuonna 2018. Albertina oli ostohetkellä säilynyt suhteellisen alkuperäisenä ja hyväkuntoisena. Veneen kaikki pinnat käytiin läpi ja se sai pintaansa uuden lakkakerroksen.
Pituus: 7,2 m
Vesilinja: 5,45 m
Leveys: 2,09 m
Purjeala: 22,10 m2
Uppouma: 1,39 t
Rakennusvuosi: 1939
Suunnittelija: Harry Relander
Alkuperäinen omistaja: Harry Relander