Int5m Barbro laskettiin vesille Turun Veneveistämöllä kesällä 1936. Se oli yksi ensimmäisistä suomalaisista veneistä, joka rakennettiin uuteen kansainväliseen 5m-sääntöön. Viitosista kaavailtiin kilpailuhenkistä luokkaa, joka olisi kuutosia huomattavasti edullisempi. Ensimmäiset viitoset rakennettiin Ranskassa. Varsinaisen läpimurtonsa luokka teki Ruotsissa ja Suomessa. Suomalaisten innostus oli suurinta Turussa ja Helsingissä. Nyländska Jaktklubbenin (NJK) 75-vuotisjuhlaregattaa varten vuodeksi 1936 valmistui neljä venettä – mukana oli myös Turun Veneveistämöllä rakennettu Barbro.
Barbro oli lähtöisin Gunnar L. Stenbäckin piirustuspöydältä. Stenbäck oli Turun Veneveistämön luottosuunnittelija, joka oli jo aiemmin piirtänyt kansainvälisen säännön veneitä, kuutosia ja kahdeksikkoja. Barbron tilaaja oli helsinkiläinen insinööri Birger Andersson, joka edusti juhlaregattaa isännöivää NJK:ta. Regatta osoitti, että ensimmäiset veneet olivat varsin tasaväkisiä. Kaikki osallistujat saivat kilpailujen aikana ykkös- tai kakkossijoja. Joitakin viikkoja myöhemmin Barbro edusti Suomea myös Ruotsin Sandhamnissa.
Barbro oli muodoiltaan perinteinen ja runkolinjoiltaan klassisen kaunis. Se rakennettiin mahongista tammikaarille. Tyypillisiä luokan avausvaiheessa olivat linjoiltaan perinteiset, pitkiksi piirretyt kuutosia muistuttavat veneet. Muista poiketen Barbron masto seisoi kannella. Kannen alle oli sijoitettu kaksi putkirunkoista retkivuodetta. Istumalaatikon jatkeena oli kansiluukku. Stenbäck sai Barbron menestyksen ansiosta piirrettäväkseen heti seuraavalle vuodelle NJK:n arpajaisvene Ghitan, joka niin ikään rakennettiin Turun Veneveistämöllä. Kaikkiaan Turussa rakennettiin kahdeksan suomalaista viitosta ja lisäksi 14 veneen sarja Argentiinan laivastolle.
1990-luvun alussa Barbro oli Lasse Sihvoimen ja Leena Romppaisen omistuksessa yksi aktiivisimmista veneistä, joka oli mukana toteuttamassa viitosluokan renessanssia. Vene on kunnostettu läpikotaisin 1990- ja 2000-luvuilla. Emäpuu ja kansi on vaihdettu ja viimeksi veneeseen on uusittu perästeevi. Barbron vanha masto tuhoutui Helsingfors Segelsällskapin (HSS) itävajan palossa vuonna 2013. Uusi masto tilattiin Collarsilta Englannista.
Barbro on arvokas lisä Turun kasvavaan klassikkovenelaivueeseen. Kaudesta 2018 eteenpäin vene on edustanut Turun ja Helsingin klassikkovenekilpailuissa Ruissalon Telakkaa ja kotiseuraansa Airisto Segelsällskapia (ASS).
Pituus: 9,31 m
Vesilinja: 5,89 m
Leveys: 1,90 m
Purjepinta-ala: 20,77 m2
Rakennusvuosi: 1936
Suunnittelija: G. L. Stenbäck
Alkuperäinen omistaja: Birger Andersson
Purjetunnus: L-2
Seura: ASS