Lina rakennettiin Turun Veneveistämöllä vuonna 1938. Suunnittelija Jarl Lindblom rakennutti veneen itselleen kilpailuja varten. Viitoset oli muodostunut Turussa aktiiviseksi kilpaluokaksi ja myös ruotsissa ”femmojen” ympärillä kävi kova kuhina. Lindblom osoitti kykynsä suunnittelijana ja purjehtijana, kun Lina miehistöineen saavutti vuoden 1938 Sandhamnin regatassa lähtövoiton 25 veneen laivueessa. Seuraavana vuonna Lina oli Sandhamnissa parhaiten menestynyt suomalaisvene.
Yksilölliseksi kilpapurreksi rakennettu Lina sai myös erikoisen kunnian toimia prototyyppinä sarjalle, joka rakennettiin veistämöllä vuonna 1938, kun Argentiinan laivasto tilasi Turusta 14 veneen sarjan viitosia Buenos Airesissa toimivan merisotakoulun koulutusveneiksi. Osa näistä Linan sisaruksista purjehtii Buenos Airesissa edelleen.
Sodan jälkeen Lina edusti menestyksekkäästi kotiseuraansa Airisto Segelsällskapia ja sillä purjehtivat muun muassa kokeneet Kurt Henriksson ja Lars Nilsson. 1950-luvulla Lina myytiin monen muun veneen tavoin Ruotsiin. Sen ensimmäinen ruotsalainen omistaja antoi sille nimen Atta-Bara (S-98). Venettä käytettiin pääasiassa retkeilyyn ja siihen rakennettiin ruffi vuonna 1974.
Kun arvostus klassikkoveneitä kohtaan alkoi elpyä 1980-luvun lopulla, Linan uusi omistaja Robert Öhlin halusi palauttaa sen alkuperäiseen asuunsa. Remontin yhteydessä ruffi poistettiin ja istumalaatikko suurennettiin alkuperäisen suunnitelman mukaiseksi. Samalla asennettiin uusi kangaskansi.
Vuonna 1999 Lina ostettiin Suomeen, uudet omistajat olivat Jari Kuusisto ja Reijo Mäkinen. Lina palasi myös suomalaisille kilparadoille pitkän tauon jälkeen. Vuonna 2002 Lina sai omistajikseen kolmikon Marko Pasanen, Santtu Parikka ja Kimmo Virtanen. Vuonna 2005 veneeseen teetettiin remontti, jonka yhteydessä siihen rakennettiin uusi oregonmäntykansi ja pohjan kunto selvitettiin. Joitakin vuosia myöhemmin teetettiin myös uusi masto.
Lina on ollut koko 2000-luvun aktiivisesti mukana kilpailuissa. Sillä on voitettu Hangon regatta monta kertaa ja luokkamestaruus vuonna 2014. Lina siirtyi osaksi Ruissalon Telakan klassikkovenelaivuetta vuonna 2020.
Pituus: 9,35 m
Vesilinja: 6,24 m
Leveys: 1,81 m
Purjepinta-ala: 21,48 m2
Rakennusvuosi: 1938
Suunnittelija: Jarl Lindblom
Alkuperäinen omistaja: Jarl Lindblom
Purjetunnus: L-12
Seura: ASS