Merenneito II rakennettiin Turun Veneveistämöllä vuonna 1928. Veneen tilasi hankolainen konsuli, liikemies ja kilpapurjehtija Hemming A. Elfving. Elfving osallistui kilpailuihin myös Suomen rajojen ulkopuolella. Hän oli myynyt edellisen veneensä Merenneidon Kanadaan osallistuttuaan sillä kultapokaalipurjehduksiin Yhdysvalloissa vuonna 1927.
Merenneito II:n suunnitteli Zaké Westin, jonka tavaramerkkinä olivat sirot, kevyet ja kauniit veneet. Elfving osallistui veneellään heti sen valmistumisen jälkeen kultapokaalikilpailuihin, joissa tuloksena oli kolmas ja neljäs sija kovassa kansainvälisessä seurassa. Finaalipaikkaan Merenneito II ei yltänyt, sillä se joutui keskeyttämään viimeisessä lähdössä.
Elfving jatkoi kilpailemista koko 1930-luvun ja veneen takilaan tehtiin muutoksia Turun Veneveistämöllä talvella 1937–1938. Toisen maailmansodan ajan Merenneito II oli telakoituna ja 1950-luvun alussa se myytiin Ruotsiin. Siellä se varustettiin vuonna 1967 hytillä, joka kuitenkin myöhemmin poistettiin. Veneen historiaan mahtuu myös useampia havereita – se on muun muassa tippunut kaksi kertaa nosturin nokasta venettä nostettaessa. Aiemmat omistajat ovat kuitenkin aina ymmärtäneet veneen arvon ja se on saatu takaisin vesille korjausten jälkeen.
Ympyrä sulkeutui Merenneidon palatessa Suomeen Ruissalon Telakalle, kun telakan uusi isäntä Joakim Håkans osti sen vuonna 2016. Vene oli elinkaarensa siinä vaiheessa, että edessä oli mittava peruskorjaus: muun muassa kansi ja suurin osa kaarista jouduttiin uusimaan ja vene pidennettiin samalla alkuperäiseen mittaansa. Korjausten jälkeen vuonna 2018 Merenneito II on palannut vesille ja kilparadoille entistä ehompana muistuttamaan telakalla vierailevaa yleisöä sen pitkästä ja maineikkaasta historiasta.
Pituus: 11,275 m
Vesilinja: 6,854 m
Leveys: 1,835 m
Purjeala: 43,0 m2
Uppouma: 3,6 t
Rakennusvuosi: 1928
Suunnittelija: Zaké Westin
Alkuperäinen omistaja: Hemming A. Elfving
Alkuperäinen purjetunnus: L-22
Nykyinen purjetunnus: FIN-23